Thursday, February 19, 2009

SAS och Vita arkivet

-Du har nu plats 83 i kön.
Jag ska till Genève. Jag valde SAS.
-Det är för närvarande lång väntetid.
-Du har nu plats 76.
Jag har betalt. 13 921 kronor för att vara exakt. Ordnat allt själv via internet. Inte en enda kontakt med en mänsklig varelse betald av SAS.
Jag vill bara till Genève.
-Om du inte kan vänta och vill att vi ringer upp dig i stället, tryck 1. Annars vänta.
Jag trycker på 1 men ska då ange ett telefonnummer som inte är mobilt. Jag kommer att blir sittande vid min fasta telefon på jobbet i timmar. Jag kommer att behöva boka av möten och intervjuer för att kunna ställa en enda fråga om min privata resa till Genève.
Det är inte rättvist mot min arbetsgivare.
Det är dålig arbetsmoral.
-Du har nu plats 68 i kön. Det är för närvarande lång väntetid.
Den automatiska människan i luren säger att jag via nätet kan ställa en fråga till en annan automatisk människa. Jag gör det.
Automatiskan svarar att jag ska ringa till kundtjänst.
-Du har nu plats 369 501 i kön.
Nä, jag överdriver förstås. Jag har plats nummer 83.
-Det tar för närvarande en livstid att komma i kontakt med någon människa på SAS. Vi förslår att du utnyttjar väntetiden med att fylla i Vita arkivet, särskilt dina önskemål om musik vid urnedsättningen. Föredrar du kistbegravning? Om ja, vill du ha den svepdräkt som tillhör kistan? Passa också på att fundera över dina livsval och prioriteringar samt tänka ut en rimlig förklaring till den osedvanligt höga telefonräkningen. Vi förslår också att du under väntetiden byter ställning var tionde minut för att på så vis förebygga snedbelastning av kroppen. Vi är väldigt glada för att du valde SAS.

1 comment:

Bodil Sjöström said...

Underbart! Kan vi inte köra den som krönika under Resa nästa nummer?
;-)
/Bodil